Dagelijkse routine

14-09-2018

Een dagelijkse routine is absoluut noodzakelijk om veranderingen in lichaam, geest en bewustzijn teweeg te brengen. Routine helpt om een ​​balans te vinden in je leven. 

1. Vroeg opstaan
Het is goed om wakker te worden voordat de zon opkomt. Wanneer de kwaliteiten in de natuur aanwezig zijn voor een goede gemoedsrust en frisheid voor de zintuigen brengt. Zonsopkomst varieert afhankelijk van de seizoenen, maar gemiddeld moeten vata-mensen rond 6.00 uur opstaan, pitta-mensen om 5.30 uur en kapha om 4.30 uur. 

2. Wees je bewust dat er weer een nieuwe dag aanbreekt, waarin je een goede intentie neer kunt zetten. 

3. Reinig het gezicht, de mond en de ogen
Was je gezicht met koud water en spoel je mond. Was je ogen met koud water (of een van de onderstaande wasbeurten) en masseer de oogleden door ze voorzichtig te wrijven. Knipper 7 keer met je ogen en draai je ogen in alle richtingen. Droog je gezicht af met een schone handdoek.
Tridoshic oogdruppels: probeer triphala oogspoeling -1/4 theelepel. in 1 kopje water, kook gedurende 10 minuten. Laten afkoelen voor gebruik.
Pitta-oogdouche: gebruik koel water of rozenwater van biologische rozenblaadjes. Het meeste commerciële rozenwater bevat chemicaliën die de ogen prikken.
Kapha oogdouche: probeer verdund cranberrysap, 3-5 druppels in een theelepel gedestilleerd water.

4. Drink water in de ochtend
Drink vervolgens een glas warm water of op kamertemperatuur.  Het is geen goed idee om de dag te beginnen met thee of koffie, omdat dit de nierenergie afvoert, de bijnieren belast, constipatie veroorzaakt en verslavend is.

5. stoelgang
Probeer s morgens de tijd te nemen om naar de toilet te gaan om te ontlasten. Onjuiste vertering van de maaltijd van de vorige nacht of gebrek aan gezonde slaap kan dit bemoeilijken. Het water drinken, gevolgd door dagelijks op een vast tijdstip op het toilet te zitten, helpt de stoelgang te reguleren. 

6. Schraap je tong
Schuur voorzichtig de tong van achteren naar voren, totdat je het hele oppervlak hebt geschraapt gedurende 7-14 slagen. Dit stimuleert de inwendige organen, helpt de spijsvertering en verwijdert dode bacteriën. Idealiter kan vata een goudschraper gebruiken, een zilveren pitta en een kapha-koper. Roestvrij staal kan door alle mensen worden gebruikt.

7. Maak je tanden schoon
Gebruik altijd een zachte tandenborstel en een adstringerende, prikkelende en bittere tandpasta of poeder. 

8. Gorgelen
Om de tanden, het tandvlees en de kaak te versterken, je stem te verbeteren en  rimpels van de wangen te verwijderen, gorgel twee keer per dag met warme sesamolie. Houd de olie in je mond, gooi het krachtig rond, spuug het uit en masseer het tandvlees voorzichtig met een vinger.

9. Kauwen
Kauwen op een handvol sesamzaad helpt bij het terugtrekken van tandvlees en versterkt tanden. Of kauw 3-5 gedroogde dadels en een centimeter gedroogd kokosvlees. Kauwen in de ochtend stimuleert de lever en de maag en verbetert de spijsvertering. Na het kauwen de tanden opnieuw poetsen zonder tandpasta of poeder te gebruiken.

10. Neusdruppels (Nasya)
Door 's morgens 3 tot 5 druppels warme ghee of olie in elk neusgat te doen, wordt de neus gesmeerd, worden de sinussen gereinigd en verbeteren de stem, het gezichtsvermogen en de mentale helderheid. Onze neus is de poort naar de hersenen, dus neusdruppels voeden prana en brengen intelligentie.
Voor vata: sesamolie, ghee of vacha (calamus) olie.
Voor pitta: brahmi ghee, zonnebloemolie of kokosolie.
Voor kapha: vacha (calamuswortel) olie.

11. Oliedruppels in de oren (Karana purana)
Aandoeningen zoals oorsuizen, overtollige oorsmeer, slecht gehoor, kaak  zijn allemaal te wijten aan vata in de oren. Het aanbrengen van 5 druppels warme sesamolie in elk oor kan deze aandoeningen helpen.

12. Breng olie aan op het hoofd en lichaam (Abhyanga)
Wrijf warme olie over het hoofd en lichaam. Zachte, dagelijkse oliemassage van de hoofdhuid kan geluk brengen, maar ook hoofdpijn, kaalheid, vergrijzing en teruglopende haarlijn voorkomen. Het oliën van je lichaam voor het slapen gaan zal een goede nachtrust veroorzaken en de huid zacht houden.
Gebruik voor vata warme sesamolie.
Gebruik voor pitta warme zonnebloem- of kokosolie.
Gebruik voor Kapha warme zonnebloem- of mosterdolie.

13. Baden
Baden is reinigen en verfrissen. Het verwijdert zweet, vuil en vermoeidheid en brengt energie naar het lichaam, helderheid in de geest .

14. Kleding
Het dragen van schone kleding brengt schoonheid en deugd.

15. Gebruik van parfums
Het gebruik van natuurlijke geuren, etherische oliën of parfums brengt frisheid, charme en vreugde. Het geeft vitaliteit aan het lichaam en verbetert het zelfrespect.
Voor vata is de beste geur om te gebruiken jasmijn.
Gebruik voor pitta  sandelhout of jasmijn.
Gebruik voor kapha amber of musk

16. Oefening
Regelmatige lichaamsbeweging, vooral yoga, verbetert de bloedsomloop, kracht en uithoudingsvermogen. Het helpt iemand te ontspannen en een goede nachtrust te hebben, en verbetert de spijsvertering. 

17. Pranayama
Na de training, ga rustig zitten en doe een aantal diepe ademhalingsoefeningen als volgt:
12 alternatieve neusgatademhalingen voor vata
16 verkoelende shitali-ademhalingen (in de lengte in de lengte oprissen en er doorheen ademen) voor pitta
100 bhastrika (korte, snelle ademhalingen) voor kapha.

18. Meditatie
Het is belangrijk om 's morgens en' s avonds gedurende minstens 10- 15 minuten te mediteren. Mediteer zoals je gewend bent. Meditatie brengt evenwicht en vrede in je leven.

19. Nu is het tijd voor je ontbijt!
Neem een ontbijt wat passend is bij je overheersende dosha. Neem de tijd en wens jezelf een goede dag toe!

Dagritme voor elke Dosha

Vata
Wakker worden van 06.00 uur
Ontbijt 08.00 uur
Lunch van 11.00 tot 12.00 uur
Avondmaal om 18.00 uur
Slaap 22.00

Pitta
Wakker worden 5:30- 07:30 uur,
Lunch 12:00 uur
Avondmaal Van 18.00 tot 19.00
Slaap: 22.00 - 23 uur

Kapha
Wakker worden04.30 uur
Ontbijt 07.00 uur
Lunch 12 tot 13 uur
Avondmaal 19.00 tot 20 uur
Slaap 23.00 tot 24.00 uur

Deze tekst komt van dr Vasant Lad, B.A.M.S., M.A.Sc., Ayurvedic Physician

 

Reageren? Graag:

comments powered by Disqus