Slapen kun je leren

23-02-2015

Slapen kun je leren!

Vandaag schrijf ik mijn blog over slaap. Omdat er zoveel mensen zijn die slaapproblemen hebben.  
Slapen kun je opnieuw weer leren en doormiddel van de training kun je je nacht weer zorgeloos maken. Deze training is een combinatie van de reguliere slaaptraining en ayurveda. Door beide te combineren krijg je totaal benadering van lichaam en geest. 

 

Ayurveda kijkt altijd naar de unieke persoon met zijn/haar constitutie. Wat er bij de een past hoeft nog niet te werken voor de ander. Dit principe is dan ook de basis als je wilt gaan veranderen. De ene persoon heeft 9 uur slaap nodig, terwijl een ander met 5 uur slaap de dag goed door komt. Het gaat erom dat je op zoek gaat naar welk leefritme bij je past. De tijd waarin we leven vraagt veel van ons. Keuzes maken, werkdruk, sociale verplichtingen en ga zo maar door. Als je weet wat erbij je past dan kun je op basis daarvan makkelijker keuzes maken. Het gaat er immers niet om dat het ene beter is dan het ander. Het gaat erom waar jij je als persoon het lekkerst bij voelt.

 

Een van de ziekte oorzaken in de ayurveda is dat je doorgaat met bepaald gedrag, terwijl je weet dat dit niet goed voor je is. Daarom wordt er tijdens de workshop veel aandacht besteed aan welke type mens je bent. Je kunt dan zelf bepalen om de juiste keuzes te maken.

 

Wanneer je langere tijd last heb van slaapklachten dan treedt er vaak compensatie gedrag op. Je gaat nog harder werken om je moeheid maar niet te hoeven voelen. Of je gaat steeds meer koffie drinken om de dag door te kunnen komen. Koffie, cola, energiedranken en alcohol lijken je door de dagen heen te kunnen helpen, maar uiteindelijk wordt je lichaam alleen nog maar meer belast. Wat er namelijk gebeurt is dat je al op je noodreserves aan het teren bent. Dat is het mooie van ons lichaam. In periodes van langdurige stress, ziekte ed kun je blijven functioneren op je zogenaamde noodreserves. Dit is alleen niet onuitputtelijk.

 

Er zijn voldoende redenen te bedenken waarvoor je 's nachts wakker kan liggen. Reden kunnen zijn ernstig ziekte, conflict, werkdruk, scheiding. Er zijn teveel redenen om op te noemen. Wanneer dit de reden is van het niet kunnen slapen dan is dit heel vervelend en kan je op de dag bekijken en onderzoeken wat je hier aan kunt doen, zodat het slapen beter gaat.

Bij veel mensen die ik in de praktijk tegen kom is de reden niet duidelijk. Er zijn geen zorgen en problemen. Ze slapen gewoon niet, zonder een duidelijk aanwijsbare oorzaak.

 

Het is dan belangrijk om op zoek te gaan waar de overprikkeling door veroorzaakt wordt. Onze zintuigen staan in contact met onze hersenen. Wanneer je bewust bent wat er de hele dag door verwerkt moet worden aan prikkels, kun je daar eigen keuzes in maken. Wat je hoort, wat je proeft, ziet, ruikt en voelt zijn allemaal van invloed op je welbevinden en dus ook op je slaap.

 

Er zijn veel mogelijkheden om slapen opnieuw te leren. Je hoeft er niet mee rond te blijven lopen.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Reageren? Graag:

comments powered by Disqus