Pranayama, het belang van een goede ademhaling

28-08-2016

Pranayama

Het belang van een goede ademhaling!

Ademhalingsoefeningen zijn een vast onderdeel bij de behandelingen van Layur. 

Ik wil graag uitleggen waarom dit zo belangrijk is.

Pranayama is een Sanskriet woord en wordt vertaald als “de wetenschap van het ademhalen”

Een belangrijk onderdeel van de yoga is het beheersen van je ademhaling. De ademhaling wordt gezien als een brug tussen lichaam en geest.

Prana betekent levenskracht en ayama beheersing. Prana is de vitale, oorspronkelijke en voornaamste energie van het universum. Ayurveda stelt dat iemand die geleerd heeft prana te beheersen, de universele energie kan beheersen en daardoor ook zijn lichaam, de emoties en de geest.

In je geest bevinden zich allerlei ervaringen. Ervaringen van gedachten en emoties. Wanneer je naar je geest kijkt dan wisselen de gedachten en gevoelens elkaar makkelijk af. Voor de functie van je geest, lichaam en zintuigen hebben we levensenergie (prana) nodig. De prana is verantwoordelijk voor alle lichaamsfuncties. De constante flow van veranderingen is afhankelijk van prana.

Het ademhalingspatroon is voor ieder mens verschillend. Dus ook de invloed van de ademhaling op het geestelijk en het lichamelijk welbevinden. Het is bekend dat bij iemand die bewust zijn ademhalingspatroon leert wijzigen in een rustige, evenwichtige ademhaling, zijn lichaam, zijn emoties, zijn psyche en geest ziet veranderen in positieve zin.

Wanneer je pranayama beoefent is het belangrijk om zowel je lichaam als geest tot rust te brengen. Wanneer je je lichaam en zintuigen kalmeert, kan er volledige alertheid ontstaan naar je adem. Het belang om in een rustige ruimte te zitten wordt hierbij onderschreven.

Tijdens pranayama is zowel de inademing(prana) en de uitademing (apana) belangrijk.

De geest en ademhaling zijn diep met elkaar verbonden. Je hebt het zelf vast wel kunnen ervaren dat een verstoorde ademhaling je geest onrustig maakt en andersom. Wanneer je ademhaling rustig is dan is je geest ook in rust.

Hoe kun je beginnen met pranayama?

Pranayama begint altijd eerst met je aandacht naar je adem toe te brengen. Onderzoek je eigen ademhaling door rustig in en uit te ademen en eens te ervaren wat je voelt. Zonder oordeel kun je eens onderzoeken hoe diep je ademhaling gaat, voelt het rustig en stabiel of voel je onrust in je ademhaling?

Voelt het warm of koud aan? Merk je obstakels wanneer je ademhaalt bv dichte neus, prop in de keel, pijn in je maagstreek? Wanneer je dit eens voor jezelf observeert heb je de eerste stap al gezet in het beoefen van pranayama. Deze alertheid op je ademhaling is altijd van belang, wanneer je oefeningen doet maar ook in je dagelijks leven. De kwaliteiten van de ademhaling moeten subtiel en zacht aanvoelen. Door dagelijks pranayama oefeningen te doen kun je deze kwaliteiten vergroten. Het is dan ook aan te raden om pranayama in je dagelijks leven in te bouwen en niet alleen wanneer je gespannen of gestrest bent.

In de Ayurvedische geschriften wordt vermeld dat het heel belangrijk is om de ademhaling zijn natuurlijke weg te laten gaan omdat ademhaling direct gerelateerd is aan de stroom van energie oftewel prana. Het is dan ook van groot belang dat je beide neusgaten goed open zijn. Een verstopping door verkoudheid, ontsteking of vernauwing moet dan ook zo snel mogelijk opgeheven worden om weer vrij adem te kunnen halen.

Reinigen van de neus

Het regelmatig reinigen van de neusholten is heel belangrijk om goed door de neus te kunnen ademhalen. Dit is ook iets wat je preventief kunt doen.

Om verstoppingen in de neusholten te voorkomen en de neus te reinigen kan je een kwart theelepel himalayazout in een half kopje warm water oplossen. Doe wat van deze oplossingen in je schone handpalm en sluit met je andere hand één van de neusgaten af. Snuif daarna het water een paar keer op maar niet te diep want het mag niet in de longen terecht komen. Snuif ook niet te krachtig als uw neus verstopt zit. Herhaal deze handeling met het andere neusgat. Je kunt dit een paar keer achter elkaar herhalen. Wanneer je een ontsteking hebt of veel pijn hebt in de neusholtes dan is deze reiniging af te raden. Eerst moeten deze klachten genezen zijn.

De bovengenoemde handeling houdt de slijmvliezen van de neus in een goede conditie.

Je kunt hier ook een neti pot voor gebruiken.

Om de neusholten te reinigen zijn er ook behandelingen met kruiden mogelijk die in de neusgaten gedruppeld kunnen worden. Deze behandeling heet nasya en is een van de behandelingen die ook bij Layur gegeven worden. Een nasya of reiniging van de neusholten en voorhoofdsholten kan verzachtend, reinigend of voedend zijn.

Ik hoop dat je door bovenstaande informatie nog meer gemotiveerd bent om tijd vrij te maken om dagelijks pranayama oefeningen te gaan doen, omdat dit een van de aspecten is die jezelf heel goed thuis kunt uitvoeren ter bevordering van je eigen gezondheid.

 

 

Reageren? Graag:

comments powered by Disqus