Burn out

02-06-2015

Burn out

Iedereen kent wel dat gevoel dat alles te veel is en niet weet hoe je een dag door kunt komen. Soms duurt dit een dag en na een nacht goed slapen is je energie weer terug en kun je weer verder. Maar wanneer dit gevoel langer aanhoudt is er wat anders aan de hand.

 

Wanneer je langdurig stress ervaart en bovengemiddeld meer inspanning moet leveren zowel geestelijk als lichamelijk kan dit uiteindelijk leiden tot een Burn out. Veelal is werkdruk een groot risico voor stress, maar ook privé omstandigheden kunnen er toe leiden dat je uiteindelijk een burn out krijgt.

Burn out klachten lijken veel op depressieve klachten. Het grootste verschil is dat bij een burn out er altijd sprake moet zijn geweest van een stressperiode. Bij depressie hoeft dit niet.

 

Stress staat voor spanning. Ieder mens kan afhankelijk van zijn lichamelijke en psychische draagkracht een niet al te lange tijd stress verdragen zonder daar direct ziek van te worden. Wanneer stress langere tijd aanhoudt heeft dit gevolgen voor je weerstand, waardoor je uiteindelijk ziek kan worden. Het risico is dan aanwezig dat je geestelijk instort. Lichamelijke ziektes kunnen ook ontstaan door stress.

Ieder mens heeft zijn eigen grens in wat hij of zij aankan, hoe belastbaar je bent. Oorzaken van stress kunnen zijn ingrijpende gebeurtenissen, maar bv ook gevoelens van angst, woede of verdriet kunnen een grote bron van stress zijn wanneer er geen goede uitlaatklep voor is. Je kunt dan spreken van negatieve stress, waarbij de belasting groter wordt dan de eigenlijke draagkracht van jou als persoon.

 

Burn out is een gevolg van het verkeerd omgaan met stress. Burn out lijkt steeds meer voor te komen bij zowel jongeren als onder volwassen. Als je een burn out hebt dan voel je je lichamelijk en geestelijk uitgeput en opgebrand.

 

Wat zijn voortekenen waaraan je een burn out kunt herkennen?

 

      *  niet meer kunnen ontspannen

      *  geprikkeld zijn

      *  slecht slapen

      *  neerslachtig zijn

      *  wisselende stemmingen

      *  weinig energie

      *  concentratieproblemen

      *  paniek en angst

      *  lichamelijke klachten

      *  verwaarlozing van sociale contacten, werk, sport ed

 

Mensen die van nature een enorme drive hebben, weten wat ze willen en perfectionistisch zijn hebben een groter risico om een burn out te krijgen. Juist voor deze groep lijkt de innerlijke drive die ze zo ver gebracht heeft zich tegen hen te keren. Het lukt niet meer om rust te vinden. Je gaat maar door, terwijl je lichaam en geest signalen geven om te stoppen.

Daarbij komt dat door de vermoeidheid een grotere behoefte ontstaat aan controle. Vermoeidheid leidt vaak tot onzekerheid en een negatief zelfbeeld, waardoor de drang naar controle steeds groter lijkt te worden. Je zit dan in een negatieve spiraal, waarbij het niet lukt om hier goed uit te komen.

 

 

Behandeling van burn out bij Layur

Voorkomen is altijd beter dan genezen. Herken je bovenstaande klachten, neem deze dan serieus en wacht niet tot dat je echt niet meer verder kan!

 

Regelmatig komen er mensen in mijn praktijk met burn out klachten. In de ayurveda is geen een behandeling hetzelfde. De behandeling wordt altijd afgestemd op jou als persoon.

Belangrijke uitgangspunten zijn wel dat je op zoek gaat waar er een disbalans zit en die probeer je samen op te lossen.

 

Om je energie weer terug te krijgen, is de eerste stap in iedere behandeling voor burn out, het herstellen van je leefpatroon en ontspanning.

Je leefpatroon wordt samen doorgenomen en de focus komt de eerste tijd te liggen op het zoeken naar rust en ontspanning. Waar laad jij van op?

Dit valt voor veel mensen niet mee om hier weer tijd en ruimte voor te nemen. Vaak is het een hele confrontatie om te merken dat het je eigenlijk niet meer lukt om echt te ontspannen en dat je niet weet wat je kunt doen om te gaan ontspannen. Hier kijk ik met je mee en samen bekijken we wat voor jou een goede manier is.

 

Naast het herstellen van je leefpatroon is voeding ook een belangrijk aandachtspunt. Bij burn out klachten is je leverenergie en spijsvertering vaak aangetast. Het is van belang om een dieet te kiezen wat voornamelijk bestaat uit opbouwende producten die niet belastend zijn voor je lichaam. Zonodig worden er extra supplementen geadviseerd.

 

Binnen de ayurveda zijn er diverse olie behandelingen die je kunnen ondersteunen voor ontspanning en rust. De volledige massage wordt geadviseerd om weer goed in contact met je lichaam te komen, waarbij spanning uit je lichaam kan verdwijnen. De shirodhara helpt bij slaapklachten, piekeren en angst/paniekklachten.

 

Wanneer je merkt dat je energie terug begint te komen en je balans hersteld is dan is het tijd om te gaan kijken hoe het zo ver heeft kunnen komen.

 

Het unieke concept van de ayurveda kijkt altijd naar wat voor type je bent, je basisconstitutie. Wanneer je dit weet, vergroot je het zelfinzicht bij jezelf en kun je beter snappen waarom het ene leefpatroon meer aansluit dan een ander. Om weer volledig in balans te zijn is het belangrijk om zicht te hebben op je emoties, overtuigingen en gedragingen. Hier besteden we tijdens de gesprekken aandacht aan.

 

Layur biedt een totaal benadering voor de behandeling van burn out, waardoor na de behandeling je zelfinzicht vergroot is en weet wat op het gebied van voeding, leefstijl en op het emotionele vlak goed voor je is. Hierdoor wordt de kans op herhaling klein!

 

Enkele tips wanneer je bovenstaande klachten bij jezelf herkent:

      * Eet warme producten en drink warme dranken

      * Ga op tijd naar bed rond 22.00

      * Eet niet te scherp gekruid en vermijd koffie en alcohol, energiedranken en cola

      * De smaak zoet toevoegen in de maaltijd. Geen geraffineerde suikers nemen

      * Beperk inname van zout

      * Eet regelmatig en sla geen maaltijden over

      * Houd jezelf warm

 

De behandeling voor burn out wordt vergoed in het aanvullende pakket.

In veel gevallen is in overleg met de leidinggevende, werkgever of afdeling Personeelszaken de organisatie bereid om een deel van de kosten voor rekening te nemen. Bij verbeterd welzijn zal niet alleen de arbeidssatisfactie stijgen, maar ook de productiviteit.

 

 

 

 

 

 

 

Reageren? Graag:

comments powered by Disqus